Dnes už efekt zastupování občanů prostřednictvím novinářů prakticky vymizel. Není divu, média se dnes ovládají přes inzerci, dříve se ovládaly přes předplatné. Dnes - když máte inzerenta nebo sponzora - nepotřebujete čtenáře.
Často si říkám, jestli by se lidé chovali tak hloupě, kdyby nebyl veřejný prostor tak moc prostoupen inzercí, neviditelnými zájmy, propagandou a neprofesionalitou. Rozhodovali by se lidé víc podle svých zájmů? Byla by jejich politická rozhodnutí více racionální? Je to ale zbytečná otázka. Žijeme ve světě tvrdě vizuálním, virtuálním a ve světě, který je cele postaven na lhaní a manipulování. Nejde s tím nic dělat. Jen si najít nějakou cestičku, kterou snese naše svědomí.
Politici musí umět udělat dojem, bez toho nemají šanci. A když ten dojem jako člověk dělat nechcete, připravte se na cestu delší, komplikovanější a méně pohodlnou...
Média existovala jako pojistka demokracie, tato funkce zanikla a systém se bude muset celý zhroutit, aby svět zase byl o něco spravedlivější.
Jestli se toho dočkáme za našich životů je ale otázkou.