1. Všeho je moc.
Přibylo médií – nejvíce internetových, přibylo tištěných časopisů, které jsou úžeji zaměřené, přibylo televizí. A TAM VŠUDE JE REKLAMA – JE JÍ PLNO A VĚTŠINA LIDÍ SE NAUČILA VYTĚSŇOVAT. O to více musíme přemýšlet o tom, jak zaujmout.
2. Reklamní sdělení jsou všechna stejná.
Inzerenti si kupují drahou reklamu, ale o obsahu moc nepřemýšlejí – zadají výrobu reklamy nějakému grafikovi, případně používají stejné inzeráty pořád dokola. Větší plýtvání a neefektivnost snad ani neznám. To, že si koupím nosič inzerce, nestačí. Maximálně důležité je to, co v té inzerci sděluji. Většina inzerentů představuje svůj výrobek – popisuje ho – racionálně a nudně. Málokdo popisuje UŽITEK, který zákazníci získají koupí výrobku.
3. Emoce prodává.
Když už někdo je schopen uzpůsobit reklamní sdělení cílové skupině média a dokonce ukáže i užitek – není schopen si pohrát se slovy a do sdělení nedostane EMOCI. Pokud ukážeme lidem, že umíme vyřešit nějaký problém – máme vyhráno. To, že popisuju nějaký skvělý výrobek, bohužel není zajímavé a poutavé. No a co? Vyrábíte-li pětikomorová okna (dodnes nevím, jaká to je pro mě výhoda), klidně se s tím pochlubte. Ale nikomu to nic neřekne – snad jen vaší konkurenci. Ale co třeba více ukazovat na těsnost, na prostupnost, na omezení tvoření plísně? Lidem je fakt celkem jedno, kolik komor ta okna mají. Zajímá je to, jak to bude fungovat, kolik následně ušetří. A jak tam dostat emoci? No, napadá mě spoustu emotivních sdělení Ale ani jednu jsem v inzerci výrobců oken nezaznamenala. Proto taky tento obor vypadá tak, jak vypadá. Musí hodně inzerovat, stojí je to spoustu peněz a navíc tam zuří cenová válka. Nezáviděníhodný obor…
Co z toho vyplývá?
Přemýšlejte o obsahu svých inzerátů. Přese všechno inzerci občas potřebujeme, nikdo nic lepšího zatím nevymyslel. Nespoléhejme ale na inzerci jako na jedinou cestu, jak o sobě dát vědět. A když už utrácíme peníze za reklamní prostor, chovejme se zodpovědně a přemýšlejme o obsahu reklamního sdělení. Čím chceme zaujmout čtenáře toho konkrétního média? Vžijme se do kůže toho, koho chceme oslovit. Jaký užitek mu koupě našeho výrobku přinese? Jaký problém mu vyřešíme? A toto je to sdělení, které tam musí být! Nestačí mluvit racionálně o kvalitě – to dělají všichni. A nebojte se emocí, nebojte se textu – lidé hledají informace. Když jim je podáte poutavě, máte šanci.
Eva Hrindová, 30. 5. 2013